ELŐSZÓ
A Falatozz.hu országos online ételrendelő portál 2014-ben találta ki, hogy létrehozza Az év házhoz szállító étterme versenyt, mivel hivatalosan mindaddig nem csaptak össze a kiszállító vendéglátóegységek. Pedig a közösségi médiában és a hírportálokon, blogokon egyre több szó esik a minőségi ételekről, a street foodról és az éttermek véleményezéséről. A take away kultúra töretlen sikere azt is jelenti, hogy a megrendelő joggal várja el, hogy ugyanolyan színvonalat, ízeket és kiszolgálást kapjon, mintha beült volna az adott étterembe. A tavalyi hiánypótló esemény után, a nagy sikerre való tekintettel tehát idén is kihirdettetik, hogy amelyik házhoz szállító étterem a legjobb szolgáltatást nyújtja, az elnyeri… ha nem is a királylány kezét, de a nemesi rangot, egy zsák aranyat (érő díjat) és a figyelem kereszttüzét.
AZOK A MAKACS SZÁMOK
A statisztikák is azt mutatják, hogy egyre többen és többet merünk online rendelni: az előzetes várakozásokat messze túlszárnyaló, 273 milliárd forintos nettó forgalom realizálódott a magyarországi e-kereskedelmi szektorban 2014-ben. Tavaly az európai átlagnál is jóval magasabb növekedést produkált a magyar e-kereskedelmi szektor. Ebből az online ételrendelés körülbelül 2,5-3%-ot tett ki.
Mindeközben nő az online kártyás fizetési arány is, ami nem meglepő annak fényében, hogy tavaly például csak az OTP SZÉP kártyások száma meghaladta a 800 ezret. A Falatozz.hu online ételrendelő portál adatbázisából egyértelműen látszik, 2015. első félévében a felhasználók 18,6 százaléka rendezte az ebédjét vagy vacsoráját SZÉP kártyával, illetve a rendelések összesen 16,7 százalékát fizették SZÉP kártyával. Továbbá átlagosan 2410 forintot költöttek SZÉP kártyával egy rendelés során.
A Falatozz.hu felmérése szerint nem csupán a SZÉP kártyás fizetés aránya nő, hanem a vasárnapi rendelésszám is. A boltzár ugyanis nem terjed ki a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató tevékenységre, és az internetes ételrendelő portálok is ezen besorolás alá esnek. Ezek a weboldalak kényelmes kiskaput jelentenek, hiszen rajtuk keresztül rengeteg étterem házhoz szállítja készen és melegen a kívánt ételt. A portál két időszakot hasonlított össze: a törvény életbe lépése előtti – azaz a január 1. és március 14. közé eső – 10 vasárnapot, valamint az azt követő – azaz a március 15. és május 17. közötti –, szintén 10 vasárnapot. A törvény módosítása óta a hét utolsó napján az online rendelésszám 30%-kal nőtt, a forgalom pedig 37%-kal emelkedett.
A VERSENYRŐL
A versenyre ingyenesen nevezhet minden Magyarországon működő, étel házhoz szállítással foglalkozó vendéglátó. Két kategóriában nevezhetnek 2015. október 19-től a kiazevetterme.hu weboldalon, illetve a Falatozz.hu Facebook oldalán (facebook.com/Etelrendeles). A pályázókra is ezeken a felületeken szavazhatnak a felhasználók, mindenki több vendéglátóra is szavazhat, de csak egyszer. A szavazás egy hónapig tart, 2015. november 1-től 30-ig. A legtöbb szavazatot szerzett pályázó lesz az adott kategória díjazottja.
Nem csak az elismerés jár a legjobbaknak, a díjazottak jutalomban is részesülnek. Kategóriánként értékes és praktikus ajándékokat ajánlottak fel a verseny szervezői.
"A Falatozz.hu legjobb étterme 2015" cím nyertese egy 100.000 Ft értékű marketing csomagot kap a Falatozz.hu felajánlásával.
A "Legjobb házhoz szállító étterem 2015" nyertesének díja pedig egy beszerzési csomag 200.000 Ft értékben. A csomag tartalma 50.000 Ft értékben Gastro Prémium élelmiszer alapanyagok, 100.000 Ft értékben Thermotechnika konyhai berendezés és 50.000 Ft értékben Gastron csomagolóanyag kedvezmény.
A két fődíjon kívül a verseny végén minden településen és minden ételkategóriában nyertest hirdetünk, akik jogosultak egy éven keresztül a titulus használatára.
EZT RENDELI A MAGYAR
2014-ben a rendelések átlagos kosárértéke 2033 Ft volt, tehát a felhasználók általában vagy párban rendelnek, vagy a főétel mellé például desszertet és üdítőt is kérnek. Tavaly rendelések 31%-a volt pizza, azaz a magyarok harmada automatikusan pizzára gondol, ha ételt szeretne rendelni. A Falatozz.hu adatbázisából azt is kikutattuk, hogy melyek a legkedveltebb pizza ízesítések: nyert nem meglepő módon a Kívánság, majd a sort az anannászos-sonkás Hawaii pizza követi, utána sorakozik a Magyaros, a Sonkás, a Bolognai, illetve a Mexikói és Songoku (azaz sonka-gomba-kukorica) feltétes változat. Az eddigi 2015-ös adatok alapján jól látszik, hogy ez a sorrend idén sincsen másképp, tehát nem vagyunk kísérletező nép.
A legnépszerűbb ételkategória természetesen a pizza volt, az ezüstérmes a frissensült lett, a bronzérmes pedig a gyros. Csak ezután következik a sorban a desszert, az akciós kínálat és a hamburger. A legtöbbet rendelt desszert a palacsinta lett, ezt követi a somlói galuska, a gesztenyepüré, a mákos guba és a baklava. Hiába a legkülönfélébb desszert-trendek és divatos édességek, 2015-ben is éppen ugyanolyan gyakorisággal teszünk palacsintát a virtuális kosárba, mint azelőtt, úgyhogy hűségesek vagyunk a hagyományainkhoz. Összesítve – az ételkategóriáktól függetlenül – pedig a legkedveltebb ételnek a gyros tál számított, második helyen a palacsinta végzett, a dobogóra pedig még a hasábburgonya fért fel. Az összevont listán ezt követően szerepelt csak a kívánság pizza és kóla.
A KULISSZÁK MÖGÖTT – VICCES RENDELÉSEK
A Falatozz.hu már a tavalyi verseny során összeszedte az addigi évek legszórakoztatóbb eseteit, legyen szó az éttermi diszpécserek vagy a megrendelők félreértéseiről és furcsaságairól. Az azóta eltelt egy év alatt is jócskán felhalmozódtak a hasonlóan mosolyra fakasztó történetek.
Telefonos rendeléstovábbítás során elhangzott mulatságos beszélgetések:
Falatozz: …és lesz még 6db-os csokis minifánk.
Étterem: És milyen ízű legyen a csoki minifánk?
Falatozz: Ahogyan te is visszamondtad, csokis…
Étterem: Bocsi, új vagyok!
*
Étterem: „Kérsz még valamit?”
Falatozz: „Tudod, hogy nem én vagyok a megrendelő.”
Étterem: „Jah, tényleg, akkor jó étvágyat az ebédhez!”
*
Falatozz: 2db sajtburger lesz.
Étterem: Sajtburger?
Falatozz: Sajtburger.
Étterem: Nekünk olyan nincsen. Csak Sajtos hamburger.
Falatozz: Gondolom, az ugyanaz... nem?
Étterem: Sajtburger csak a McDonald's-ban van, nálunk Sajtos hamburger kapható.
Megrendelők okozta mosolyok:
Egy férfi Hawaii pizzát kért, de ananász és sonka nélkül.
*
Azt is furcsálltuk, amikor egy Extra hamburgert rendeltek az alábbi megjegyzéssel: „paradicsom, hagyma, uborka, saláta és mustár NÉLKÜL kérném”. Így kevésbé tűnt extrának…
*
Az egyik megrendelő az emelet/ajtó rubrikát eldöntendő kérdésnek fogta fel, és beírta, hogy ajtó.
*
Kaptunk egy bosszús panaszlevelet, miszerint „félbe volt hajtva a pizza és úgy volt megsütve”, végül utánajártunk, és kiderült, hogy az illető calzonét rendelt (ami töltött pizzát jelent).
*
Egy kevésbé átgondolt megjegyzés a pizzánál: „pepperoni helyett kukoricát kérnék felszeletelve” (még jó, hogy nem kért mákos palacsintát is)
*
Kapukódhoz írt instrukciók: „lábbal belököd” és „az ajtógomb le van törve a lépcsőház ajtón, használd a postaládát, ha be akarsz jönni”
*
Egy hölgy felhívta a Falatozz.hu diszpécseri számát, de kiderült, hogy egy konkrét éttermet szeretett volna elérni. Amikor szembesítettük vele, hogy téves számot hívott, méltatlankodva így reagált: „És akkor megmondaná, hogy miért az ön számát hívtam fel?”
*
Az a megrendelő, aki közismerten a legtöbb pizzát rendeli a Falatozz.hu-n, egyszer odaírta a megjegyzésbe, hogy „Nem vagyok dagadt :D”