Vegyük komolyan a D-vitamin hiányt!

Vegyük komolyan a D-vitamin hiányt! Köztudomásúvá vált, hogy a magyarok súlyos D-vitamin hiánnyal küzdenek. Mit kell tudni erről a hormonról, amelyet elsősorban a napfényből nyerünk, és milyen ételekben találhatunk D-vitamint?

Már 2013-ban robbant a bomba, miszerint a világ első országos, reprezentatív D-vitamin kutatásának eredménye siralmas: kiderült, hogy a magyarok 95 százaléka D-vitamin hiányos. A Falatozz.hu utánajárt, hogy mit tehetünk az egészségünkért, és hogyan vihetjük be természetes úton a szervezetünkbe a D-vitamint, amelyből átlagosan 10 mikrogrammra lenne szükségünk naponta.

Sokkoló adatok

Bár a tavaszi-nyári időszakban napi negyed óra aktív – azaz arcot és végtagjainkat egyaránt érintő – napozás kielégítő szintre tornázza fel a szervezet D-vitamin szintjét, szükség van további forrásokra. Nem beszélve az őszi-téli hónapokról, amikor teljesen lenullázzuk a készleteinket, és muszáj lenne gyógyszertári kiszerelésben és dózisban a szervezetünkbe juttatni ezt a kalciferolnak is hívott vitamint. Amelyről egyébként nemrég kiderült az is, hogy egy létfontosságú hormon előanyaga, amely fontos szerepet játszik az egészséges sejtfejlődésben.

a jótékony napozás

Milyen ételekben van D-vitamin?

Kizárólag ételekből nem tudjuk feltölteni a szervezetünket D-vitaminnal, ugyanakkor sokat tehetünk az ügy érdekében, ha tudatosan odafigyelünk arra, hogy mit eszünk. A csukamájolaj például nagy dózisban tartalmaz D-vitamint, olyannyira, hogy a XIX. században ezen tulajdonsága miatt minősült orvosságnak. Alapvetően a halfélékben található nagyobb mennyiségű D-vitamin, úgyhogy hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, pisztráng és lazac kerüljön zömében a tányérunkra. További állati eredetű forrás a halakon kívül a tojássárgája, a tej, a vaj, a margarin és a belsőségek egy része, mint például a máj. Növényi forrása is van a D-vitaminnak, méghozzá a gomba – különösen a vargánya –, illetve a hölgyek legnagyobb örömére a kakaóbab.

D-vitamin pirulák

Mit okoz a D-vitamin hiány?

Ha nincsen elég kalciferol a szervezetünkben, az könnyen szív- és érrendszeri betegségeket, immunrendszer gyengülést vagy cukorbetegséget okozhat, de növelheti a rákos és vérképzőszervi betegség kockázatát is. Kiemelkedően segíti a kalcium és a foszfor felszívódását és beépülését, ezért hiánya csontritkulással járhat. Időseknek tehát nagyon fontos a megfelelő bevitel, főleg, hogy a napfény hatására képződő D-vitamin mennyisége az idő múlásával egyre csökken. Mivel a sejtfejlődésben is nagy szerepe van, gyermekeknél és terhesség idején, valamint a téli hónapok során kell tehát különösen odafigyelnünk a pótlásra.

Tóth Noémi

 

Források:

semmelweis.hu

dvitamint.hu

hazipatika.com

 

Ajánlott cikk(ek):

Milyen ételekre esküsznek a legcsinosabb hírességek?
Zsírégető falatok
A gyerekmenü-zsákutca
Segítség, mostantól iskolában eszik a gyerek!
Saláta-kisokos


Falatozz.hu Blog

Az allergia és az ételintolerancia nem ugyanaz
Egyre több vendéglátóhely étlapján olvasható, hogy az adott étel glutén- vagy laktózmentes, illetve pontosan milyen allergéneket tartalmaz. Tisztába tesszük az ezzel kapcsolatos fogalmakat.
Furcsa tudnivalók az ételekről
Öt remek konyhai tipp, amely megkérdőjelez mindent, amit eddig gondoltál bizonyos ételekről. Valamint egy bónusz tény a fügéről, amit nem akartál megtudni.
További bejegyzések >
Információ
Ügyfélszolgálat
Rólunk
Saját fiók
Cikkek