Segítség, mostantól iskolában eszik a gyerek!

Segítség, mostantól iskolában eszik a gyerek! Már csak egy hónap, és kezdődik az iskola, ami nem csak a gyerekek számára tartogat izgalmakat és kihívásokat, hanem a szülőknek is. Körbejártuk, hogy mit adnak a menzán, és mit tegyünk az uzsonnásdobozba.

Otthon még csak-csak megoldják a szülők a gyerek rendszeres és kiegyensúlyozott etetését, de az iskolában nem tudják őt felügyelni, ráadásul a napja nagy részét ott tölti. Ez azt jelenti, hogy legalább három étkezést a javasolt ötből ott fogyaszt el, úgyhogy egyáltalán nem mindegy, hogy mit adunk nekik, hiszen a menzát nem lehet befolyásolni, de a többi rajtunk múlik. Egy növésben levő szervezetnek rengeteg tápanyagra van szüksége – ilyenkor alakul ki például a csont- és izomrendszer –, úgyhogy üres kalóriák helyett próbáljuk meg változatosan összeállítani az uzsonnásdobozukat. Kevesen tudják, hogy egy iskolásnak annyi kalóriára van szüksége (2200-2500kcal), mint egy enyhébb fizikai munkát végző felnőttnek. A Falatozz.hu összeszedte az összes tudnivalót a témában.

 

A menza-rendelet dióhéjban

 

A menza eddig nem az egészséges étkezésről szólt, hanem arról, hogy mikor lesz már megint tejbegríz meg rántott hús. Az új közoktatásról szóló rendelet értelmében viszont immár jóval kevesebb só és cukor kerülhet az ételekbe, és az asztalon sem lesz szórható változat. Szerencsére ezzel kiiktatják például a leveskockát és a szörpöt is az étlapokról, sőt, a híresen finnyás gyerekek örömére bevezették azt is, hogy legfeljebb 20 naponta ismétlődhet egy-egy étel a tányérokon. Továbbá kötelező a gyerekeknek minden nap teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó ételt, 3 deci tejet és négy adag zöldséget vagy gyümölcsöt adni. Ez azt jelenti, hogy nem kell azon aggódnunk, hogy egyáltalán eszik-e bármilyen egészséges dolgot aznap a gyerek. Azonban nem szabad mindent a menzára bíznunk: minden nap adjunk a gyereknek egy csomagot, gondolva a tízóraikra és az uzsonnákra.

uzsonnásdoboz


Mibe csomagoljak?

 

Ha a gyerek nem szereti az uzsonnásdobozban található ételt, vagy dacol az egészségtudatosságot hirdető szülőkkel, akkor az éhsége ellenére is ki fogja hajítani a kukába az ételt, tehát nagyon nehéz dolga van a szülőknek a megfelelő csomag összeállításával. Mivel a gyerekek számára még kiemelten fontos a külsőség és a divatosság, érdemes beszerezni valami menő dobozt. Nem muszáj drága holmikat vásárolni, elég, ha a kedvenc rajzfilm-karakterének vagy énekesének fotóját rátesszük egy egyszerű verzióra, és leragasztjuk. A nagyobb dobozon belülre is szükséges néhány kisebb méretű, tökéletesen záródó dobozka a ragadósabb-folyósabb ételekhez. A csomag tartalmazzon mindig szalvétát is.

 

Mit tegyek bele?

 

Röviden: mindent. Egy gyereknek szüksége van gabonafélékre, de lehetőleg a magasabb rosttartalmúak közül válogassunk. Teljes kiőrlésű kenyérből készítsünk szendvicset, nassolnivalónak pedig remek választás a zabkeksz vagy az ízesített kölesgolyó. Szerettessük meg a gyerekkel az igazi müzliket, mert a legtöbb divatos gabonapehely nem más, mint színesen becsomagolt cukorbomba.

 

Elengedhetetlen a zöldség és a gyümölcs bevitel: jól bírja a strapát például az alma, a banán és a körte, illetve a répa, a koktélparadicsom és a karalábé. Tegyünk mindig húst, azaz felvágottat, pástétomot vagy tonhalat is a szendvicsekbe, hiszen a fehérjékre is szükség van, és a kalciumdús tejtermékek is kiemelten fontosak. Adjunk nekik például gyümölcsjoghurtot vagy túrókrémet.

 

Minden gyerek táskájában kell, hogy lapuljon némi édesség is, mert különben vagy hozzá sem lát a csomag tartalmához, vagy a büféből úgyis beszerzi magának, amit szeretne. Vegyünk neki magas kakaótartalmú csokoládét, illetve – lehetőleg nem sózott – olajos magvakat aszalt gyümölccsel, esetleg magvas müzliszeletet. Konyhatündérek süthetnek muffint is, egy tepsi tartalma jópár napig eltart majd.

 

Mivel a gyerekek rengeteget rohangálnak, fokozottan kell ügyelni a folyadékbevitelükre, úgyhogy mindig csomagoljunk italt is az étel mellé. Ez lehetőleg ásványvíz, tej, kakaó, gyümölcstea vagy ivólé legyen, semmiképpen sem agyoncukrozott szénsavas üdítő.

vidám uzsonna


Hogyan érjem el, hogy meg is egye?

 

Sok gyerek szereti, ha levágják a szendvics héját, amitől kisebbnek is tűnik majd. Akik irtóznak a kenyérből kiágaskodó zöldségektől, azokat csapjuk be úgy, hogy krémet készítünk belőlük, például remek avokádó- vagy tojáskrémet lehet készíteni rövid idő alatt. Saját tippünk: keverj össze reszelt répát és füstölt sajtot némi majonézzel, meglepően finom lesz a végeredmény. Bár ezzel is nekünk kell foglalkozni, az egészséges falatokat hámozzuk és daraboljuk fel, mert így sokkal nagyobb eséllyel fogynak el, mintha csak egyben bedobnánk a táskájukba.

 

A kreatív szülők megpróbálkozhatnak azzal is, hogy vidám és gusztusos formába rendezzék a doboz tartalmát, előre formába rendezve az alapanyagokat. Már az is sokat segíthet abban, hogy a gyerek örömmel fogyassza el az uzsonnáját, ha a szendvicsre egy mosoly-jelet vágunk, például retekből vagy uborkából. A kevesebb kézügyességgel rendelkezők kivághatják sütemény-formákkal is a hozzávalókat. Hát nem szívesebben harapnál te is bele egy szív alakú kenyérbe, amiben csillag-uborkák vannak?

 

Tóth Noémi


Források:

informed.hu

mindmegette.hu

mti.hu

A képek szabadon felhasználhatóak.

Ajánlott cikk(ek):

Grillezési tippek és receptek
Saláta-kisokos
Müzliből készít úszógumit a fotós


Falatozz.hu Blog

Az allergia és az ételintolerancia nem ugyanaz
Egyre több vendéglátóhely étlapján olvasható, hogy az adott étel glutén- vagy laktózmentes, illetve pontosan milyen allergéneket tartalmaz. Tisztába tesszük az ezzel kapcsolatos fogalmakat.
Furcsa tudnivalók az ételekről
Öt remek konyhai tipp, amely megkérdőjelez mindent, amit eddig gondoltál bizonyos ételekről. Valamint egy bónusz tény a fügéről, amit nem akartál megtudni.
További bejegyzések >
Információ
Ügyfélszolgálat
Rólunk
Saját fiók
Cikkek